iframe { height: 1px; width: 1px; }

När min dotter INTE får vara med!

Alltså nu måste jag bara diskutera detta vidare med er!
I morse när jag lämnade Ellie på förskolan så vill hon leka med en tjej och säger det. När hon kommer fram får hon svaret
 "Vi leker själva" "Det finns inga fler ....." (saker som de lekte med).
Jag säger högt att
"Det går ju att leka tillsammans ändå!"
 
Men Ellie säger själv "Jag fick inte vara med och leka"...
GAHHHH!!! Jag svarar bara "nä de är tradiga"
Sen gick Ellie och ritade istället!
 
Jag vet att jag haft denna diskussion med förskollärare innan och många (inom förskolan) anser att barnen själva ska få välja vem de leker med -de behöver inte leka med alla. Eller DE FÅR SÄGA ATT NÅGON INTE FÅR VARA MED!
 
Jag blir uppriktigt ARG! Det liksom kokar inom mig när barn (4åringar) säger att NÄ DU FÅR INTE VARA MED!
 
Inom skolan har vi som REGEL att alla får vara med!
Det har blivit en självklarhet för mig att just inkludera alla!
Skulle någon av mina barn säga att någon annan inte får vara med -eller inte leka med deras  leksaker, om de har kompisar hemma, så SÄGER JAG IFRÅN! För det är inte ok!
 
Det handlar om vanligt HYFS! Sociala regler, hur vi för oss och behandlar andra i vår omgivning! Grunden för hur en ska bete sig senare i livet läggs här. För inte går du o säger till dina arbetskamrater -ni får inte vara med! Det funkar ju liksom inte så! I institutioner som förskola o skola kan vi inte exkludera andra!
 
Å ni kan vara lugna jag ska ta upp detta till diskussion med Ellies pedagoger! Det är viktigt att diskussionen hålls levande. Sen om de inte håller med mig, det är en annan femma! Men för mig handlar det om att ge  barnen ett maktmedel som de inte kan hantera när de får bestämma vem som ska inkluderas och inte!
 
EN LITEN UPPDATERING: PÅ ELLIES FÖRSKOLA har de uppmanat barnen att ställa andra frågor än "får jag vara med"  tex vad kan jag vara för att de själva ska ta ställning till om det är en lek de vill vara med i.. :) Bra att det kommer upp till diskussion, annars får en inget veta! :)
 
Puss å kram
 
 
#1 - - Anonym:

Vill du umgås med alla människor? Varför ska du få välja vänner, och inte barnen?

Svar: Fast när jag är på jobbet som förskolan/skolan är för mina barn säger jag inte till någon "du får inte vara med"... Hemma är en helt annan sak...
Millimy

#2 - - Linnea:

Håller helt med dig och mitt hjärta krossas när sånt händer barnen. Tycker du gör helt rätt, ta upp det! Jag upplever inte att de tycker det är ok på lammet.

Svar: Ja diskussionen känns väldigt viktig! Sen förstår å vet jag att det går att se ur fler perspektiv...men nu är jag ju förälder å jag skulle som sagt inte heller acceptera att min dotter på FÖRSKOLAN sa nej till någon på detta viset... 😁
Millimy

#3 - - Anonym:

Jag instämmer helt!! Jag arbetar själv som förskollärare och jag har mött de åsikter du beskriver. På förskolan måste vi inkludera alla och det tycker jag barnen ska få lära sig. Vilka barn de leker med på fritiden är en helt annan sak.
Jag ser det "lite grovt" som att tillåta barnen att inte inkludera som ett förstadie till mobbing.
Viktig fråga att prata om.
Det finns också barn som har svårare att läsa av lekar men de ska pedagogerna stötta så att leken kan vara givande för kamraterna också. Det är mina åsikter

Svar: Så härligt att höra att fler delar min åsikt ☺️👍
Millimy

#4 - - Linda:

Jag har alltid jobbat med att alla ska få vara med och ge barnen lekstrategier. Vi lär barnen att istället fråga, vad leker ni? Vad kan jag vara? Detta för att barnen ska få veta vilken lek pågår och ta ställning till om jag vill vara med och får inte ett ibland inte så genomtänkt nej. Sedan får de träning i att göra en överenskommelse, ex om de leker att de kör tåg kan ev inte barnet få rollen som lokförare för det finns redan ett barn som är men kan bli passagerare. Att gå in på lekens villkor. Som förskollärare får jag ju vara uppmärksam om ett barn får negativa roller som inte är bidragande i leken, dvs om det uppstår uteslutning och mobbingtendenser. Ofta upplever jag att som vuxen med vår strategi också ibland har möjlighet att hjälpa till genom fantasi och kreativitet ge barnet som inte är populär en chans att visa sina förmågor genom att ge förslag till de lekande barnen om en intressant roll där barnets kunskaper och förmågor uppskattas av de andra barnen.

Svar: Härligt att höra! :)
Millimy

#5 - - Kicki:

Självklart är det inte OK att barnen får exkludera varandra.
Förskolan är en utmärkt arena för social träning där vi pedagoger (jag är förskollärare) ges stora möjligheter att tillsammans med barn o föräldrar ge varje barn möjlighet till positiv social träning. Förskolan är att jämställa med en arbetsplats för barnen. Alla är välkomna och vi jobbar för ett positivt klimat där alla har rätt att känna sig välkomna och sedda. Förhoppningsvis ger det även ringar utanför förskolan.
Sedan visar forskning att det är en fördel för barnen och deras självkänsla om vi personal och föräldrar kan vända deras "blickar" mot andra barn där de är välkomna att ingå i gemenskapen. Vilket fortfarande förutsätter engagerade pedagoger.

Svar: Så bra! <3
Millimy