Håller helt med dig och mitt hjärta krossas när sånt händer barnen. Tycker du gör helt rätt, ta upp det! Jag upplever inte att de tycker det är ok på lammet.
Jag instämmer helt!! Jag arbetar själv som förskollärare och jag har mött de åsikter du beskriver. På förskolan måste vi inkludera alla och det tycker jag barnen ska få lära sig. Vilka barn de leker med på fritiden är en helt annan sak.
Jag ser det "lite grovt" som att tillåta barnen att inte inkludera som ett förstadie till mobbing.
Viktig fråga att prata om.
Det finns också barn som har svårare att läsa av lekar men de ska pedagogerna stötta så att leken kan vara givande för kamraterna också. Det är mina åsikter
Jag har alltid jobbat med att alla ska få vara med och ge barnen lekstrategier. Vi lär barnen att istället fråga, vad leker ni? Vad kan jag vara? Detta för att barnen ska få veta vilken lek pågår och ta ställning till om jag vill vara med och får inte ett ibland inte så genomtänkt nej. Sedan får de träning i att göra en överenskommelse, ex om de leker att de kör tåg kan ev inte barnet få rollen som lokförare för det finns redan ett barn som är men kan bli passagerare. Att gå in på lekens villkor. Som förskollärare får jag ju vara uppmärksam om ett barn får negativa roller som inte är bidragande i leken, dvs om det uppstår uteslutning och mobbingtendenser. Ofta upplever jag att som vuxen med vår strategi också ibland har möjlighet att hjälpa till genom fantasi och kreativitet ge barnet som inte är populär en chans att visa sina förmågor genom att ge förslag till de lekande barnen om en intressant roll där barnets kunskaper och förmågor uppskattas av de andra barnen.
Självklart är det inte OK att barnen får exkludera varandra.
Förskolan är en utmärkt arena för social träning där vi pedagoger (jag är förskollärare) ges stora möjligheter att tillsammans med barn o föräldrar ge varje barn möjlighet till positiv social träning. Förskolan är att jämställa med en arbetsplats för barnen. Alla är välkomna och vi jobbar för ett positivt klimat där alla har rätt att känna sig välkomna och sedda. Förhoppningsvis ger det även ringar utanför förskolan.
Sedan visar forskning att det är en fördel för barnen och deras självkänsla om vi personal och föräldrar kan vända deras "blickar" mot andra barn där de är välkomna att ingå i gemenskapen. Vilket fortfarande förutsätter engagerade pedagoger.
Vill du umgås med alla människor? Varför ska du få välja vänner, och inte barnen?